Artikel: Doen calorieën ertoe of niet als je wilt afvallen?

Om af te vallen of op gewicht te blijven geldt de 80-20 regel. 80% van je succes ligt aan je voeding, 20% aan beweging. Beweging weten we allemaal, heeft zoveel voordelen. Maar in voeding denken we vaak dat we het beste wel goed doen. En toch boeken we geen resultaat.
 
Bereik je je doel nu door te letten op calorieën of niet?
Zijn calorieën echt belangrijk als je wilt afvallen?
 
Natuurlijk zijn ze dat!
Vooral als we kijken vanuit het oogpunt van gewichtsverlies of gewichtsbeheersing. Immers, calorieën zijn ons beste hulpmiddel in het meten van de hoeveelheid energie die we in ons lichaam stoppen via voeding. Hoe kunnen we serieus verwachten af ​​te vallen als we meer calorieën tot ons nemen als dat we verbranden?
 
Maar niet alle calorieën zijn gelijk!
Als we de dingen vanuit een algemeen gezondheidsoogpunt bekijken, is het vrij duidelijk dat ons lichaam er veel beter uit gaat zien, we ons beter voelen en dat we beter presteren wanneer onze dagelijkse 2000 calorie-inname gehaald wordt uit verse groenten, fruit, eiwitbronnen en complexe koolhydraten in plaats van uit de snackbar of de snoepautomaat.
 
Het loont om dieper te kijken!
Het gebruik van calorieën als maatstaf om te bepalen of we ‘goed eten’ is een beetje zoals het gebruik van de BMI (Body Mass Index) om te bepalen of we gezond zijn. Het is slechts de halve waarheid.

Het bijhouden van calorieën is de afgelopen jaren erg populair geworden. En terecht! Aangezien de overgrote meerderheid van 95% van de mensen die interesse heeft in voeding, voedingsvragen stelt omdat ze willen afvallen. Calorieën maken het makkelijk om je energie-inname te monitoren.

De calorieën staan verplicht op elk voedseletiket. Daarnaast staat het internet vol met informatie over calorieën, spelen vele smartphone-apps gericht op gezondheid erop in en worden de verbruikte calorieën weergegeven op de meeste fitnessapparatuur als je traint. Dus, als we op zoek zijn naar een eenvoudige ‘one size fits all’, dan is calorieën tellen misschien wel hét hulpmiddel geschikt voor iedereen. Echter, ‘one size fits all’ gaat niet op. Het kan gewoon niet, want we zijn allemaal verschillend.

Veel mensen die een ‘calorieën-tekort’ hebben gecreëerd, zijn er immers nog steeds niet in geslaagd om af te vallen. Herkenbaar? Misschien ben jij wel zo iemand? Het is natuurlijk mogelijk dat een tekort niet groot genoeg is, het tekort niet is gecreëerd voor jouw lichaam of niet lang genoeg is gehandhaafd om resultaat te geven. Of is er meer aan de hand? Wij zijn ervan overtuigd dat het loont om dieper te kijken dan alleen naar calorie-inname te kijken. En dit is waarom!

Omzetten van vet in energie
De meeste mensen streven naar een gezond en wenselijk gewicht en moeten om dat te bereiken een paar kilo afvallen. Het vereenvoudigde proces van gewichtsverlies betekent dat we ons lichaam manipuleren, zodat het lichaam het teveel aan vet dat we met ons meetorsen aanspreekt, het omzet in een bruikbare energiebron en deze energiebron gaat gebruiken. Nogmaals, het creëren van een calorie- of energietekort is stap één in dit proces, maar het is niet het hele proces.

‘Werknemers’ nodig om af te vallen
Als je bijvoorbeeld een gat wilt graven zet het geen zoden aan de dijk een schep te pakken en deze op de grond te leggen daar waar je het gat wilt hebben. Het gewenste gat in de grond verschijnt immers niet. Jij zult toch echt die schep ter hand moeten nemen om dat gat daadwerkelijk te manifesteren. Het vetconversieproces is niet anders. Het calorietekort is misschien wel het hulpmiddel, maar het proces heeft nog steeds werknemers en energie nodig om het resultaat te bereiken. Voedingsstoffen, hormonen en chemicaliën in het lichaam zijn de werknemers en zonder hen is het niet altijd mogelijk om vet in het lichaam om te zetten tot energie. Dit is het punt waar de focus op vers voedsel dat veel hoogwaardige voedingsstoffen bevat moet komen te liggen in plaats van focus op alleen calorie-inname. Als je dit begrijpt kan dit inzicht een ware game changer zijn!

Koolhydraten
Een andere grote speler in het vraagstuk over afvallen zijn de koolhydraten. Veel experts zeggen zelfs dat koolhydraten de grootste invloed hebben op gewichtsverlies, nog belangrijker dan calorieën! Deze experts zeggen dat het vetconversieproces bijna onmogelijk is als er overtollige koolhydraten aanwezig zijn in de vorm van bloedglucose. Het is daarom heel belangrijk je af te vragen: hoeveel van mijn ingenomen calorieën komt uit koolhydraten?

Alcohol kan roet in het eten gooien!
Alcohol kan een deal breaker zijn. De hoeveelheid calorieën in een glas alcoholische drank kan altijd worden gecompenseerd met wat extra beweging. Echter, de calorieën zijn niet het probleem. Een glas wijn of bier met ongeveer 100 calorieën kan bijvoorbeeld worden uitgebalanceerd met 8-10 minuten hardlopen. (Hoe vaak wordt dat ene glaasje een volgend glaasje?) Het belangrijkste probleem met alcohol is dat het een toxine (gifstof) is voor wat je lichaam betreft. Zodra het je lichaam binnenkomt, zal je lever het druk krijgen om de gifstof te neutraliseren. Echter, je lever is ook een van de belangrijkste organen die nodig zijn voor het vetconversieproces. Als jouw lever druk is met het neutraliseren van de gifstof, is het niet bezig met het vetconversieproces. Dit is precies het inzicht dat je moet krijgen om te beseffen dat alleen focussen op de hoeveelheid calorie-inname bij afvallen niet voldoende is. Alles draait om gezonde eetgewoonten.

Dus waar moet ik naar kijken?
Bij afvallen zijn er dus meerdere aspecten om in overweging te nemen. Als je alleen zou focussen op de calorie-inname, kun je in het begin succes hebben, maar kan het zijn dat je gewicht later niet verder omlaaggaat, terwijl je zo hard je best doet. En zodra je gedemotiveerd ook de alertheid op de calorie-inname loslaat, komen de overtollige kilo’s er snel weer aan. Alleen focussen op calorieën gaat je geen blijvend resultaat opleveren. Het antwoord is om je te concentreren op een balans!

Het gaat om een balans tussen eiwitten, groenten, fruit, koolhydraten, vetten en zelfs af en toe een glas wijn of snack uit de eerdergenoemde snackbar of de snoepmachine. Op deze manier kun je ervoor zorgen dat je voldoet aan de voedingsbehoeften van jouw lichaam die binnen de idealen grenzen vallen van de calorie-inname die behoren bij jouw doelstelling.

Hoe kun je de juiste balans te bepalen?
Ten eerste, zorg ervoor dat je geïnformeerd en geadviseerd wordt. Laat je begeleiden door een voedingsspecialist die jou kan helpen, motiveren en kennis mee kan geven waar je voor de rest van je leven iets aan hebt. Alles wat we in ons lichaam stoppen zal een reactie activeren. Dus als we begrijpen wat deze reactie zal zijn, kunnen we beoordelen of het je zal helpen of belemmeren in het behalen van je doelstelling.

Ten tweede, gewichtsverlies en elke verandering in persoonlijke gezondheid en welzijn kost tijd. We kunnen dit niet verbergen. Er bestaat nu eenmaal geen pil die garandeert dat je binnen 1 week die 5 kilo’s of meer kwijt bent. Zou die pil bestaan en €600 kosten, dan nog zou het een succes zijn en menigeen zal die pil zonder twijfel aanschaffen.  Dat is fantasie. Dus kies voor jezelf alsjeblieft het pad dat inzicht geeft voor de rest van je leven. En mis je de motivatie? Dan laat je je begeleiden door een specialist die weet waar hij of zij het over heeft.

Wat wil je bereiken? Hoe gemotiveerd ben je? Wees eerlijk. Welke keuzes in voeding maak je nu? Wil je blijvend resultaat? Denk dan goed na over wat jouw persoonlijke doelstelling is en wat de achterliggende redenen zijn van die doelstelling. Laat je niet verleiden door iets van tv of zomaar een veelbelovend product via andere advertentiekanalen. Het is weggegooid geld. Zonde. Besteed dat geld aan gezonde voiding waar je lichaam blij van wordt.

En tot slot, vraag jezelf altijd af of waar jij voor kiest goed zal zijn voor je lichamelijke en geestelijke gezondheid.
 
Wil je meer inzicht krijgen in voeding, lichaamsprocessen en hoe jij voor de rest van je leven de balans kunt vinden wat goed is voor jouw lichaam? Geef jezelf dan vandaag nog op voor MIJN VOEDINGSPLAN.

MIJN VOEDINGSPLAN wordt aangeboden per 4 sessies. Wil je langer begeleid worden? Dan neem je meer sessies af. Per serie van 4 coachingssessies bieden wij onze leden een speciaal tarief van slechts €75 aan.

Gezondheid, meer energie hebben en gemotiveerd afvallen met resultaat is een combinatie van inzicht krijgen in voeding en lichaamsprocessen én de juiste beweging. De coach kan jou tevens informeren over welke beweging aansluit bij jouw doelstelling.

Ben je lid van Westvliet? Start met MIJN VOEDINGSPLAN! Klik hier om je op te geven.


Heb je interesse, maar ben je geen lid van Westvliet?
Dan kun je een 8-weeks begeleidingstraject bij ons afsluiten om dezelfde coaching en begeleiding te genieten als onze leden. Dit 8-weekse traject heet MIJN FITPLAN. Meer lezen over MIJN FITPLAN of aanmelden? Klik hier.
 

Informatie aanvraag

Cookie instellingen